ПОРТАЛ
18 грудня 2015, 19:48

Перекладач


перекласти з:

перекласти на:

Зниження акцизу на вживані іномарки може похитнути гривню

Аналітичний центр міжнародного автомобільного холдингу «Атлант-М» провів аналогію можливого зниження акцизу на потримані автомобілі з подібною ситуацією в Білорусі. Результат порівняння сумний - ввезення в нашу країну мільйона уживаних іномарок з Європи може стати причиною ще більшої девальвації гривні та закриття багатьох вітчизняних банків, - пише Autocentre.ua.

Зниження акцизу на вживані  іномарки може похитнути гривню

Учасники та експерти автомобільного ринку України вже досить докладно прокоментували деякі наслідки очікуваного різкого зниження акцизів на старі автомобілі на 2016-2017 рр. Це багаторазове падіння легального автомобільного ринку, остаточна зупинка всіх складальних виробництв автомобілів в Україні, згортання роботи офіційних імпортерів і дилерів, ввезення в Україну великої кількості «автохламу» з Європи.

Але є ще більш цікавий аспект проблеми - макроекономічний, йдеться у повідомленні аналітичного центру холдингу «Атлант-М» (він веде бізнес в Білорусі, Росії та Україні).

В Україні наслідки таких змін можуть виявитися набагато гіршими від Білорусі. По-перше, в Білорусі до згаданого підвищення мит вони протягом багатьох років були на низькому рівні, ціни на автомобілі також були низькими, і автопарк швидко оновлювався. В Україні зараз ставки мит і акцизів на старі автомобілі досить високі, а потреба в оновленні парку автомобілів колосальна.

Дійсно, в 2006-2008 рр. ринок нових автомобілів становив у середньому 550 тис. штук на рік. У 2009-2013 він обвалився до середніх значень близько 200 тис. на рік, а в 2014-2015 роках - ще в кілька разів. За найскромнішими оцінками, накопичена нереалізована потреба в оновленні парку в українських автовласників (багато з них колись купили новий автомобіль, але не змогли його поміняти за ці роки через падіння доходів) - близько 1,5 млн. автомобілів.

Уявімо ситуацію, при якій в Україні протягом двох років дії низьких ставок акцизів буде імпортовано хоча б 1 млн. старих автомобілів (по 500 тис. на рік). Природно, значна частина з них буде малолітражками середнього віку близько 5 років, але багато ввезуть і автомобілі подорожче. Сумарний обсяг вивезення валюти можна оцінити як мінімум в 7-8 млрд. доларів.

Для порівняння, на 1.12.2015 всі валютні банківські депозити населення в Україні становлять близько 9 млрд. дол. (на початку 2014 р було 23 млрд дол.). Депозити в гривні в перерахунку на валюту - ще близько 7,5 млрд. дол. (було 32 млрд. дол.) Відтік суттєвої частини цих депозитів остаточно обвалить ресурсну базу банків і призведе до ланцюгової реакції банкрутств у банківській системі.

Крім того, ємність фінансового ринку України зараз настільки низька, що навіть короткочасний стрибок попиту на валюту призводить до значних коливань курсу гривні. Тут же мова піде про довгострокове зростання попиту на валюту, який можна буде задовольнити тільки постійними валютними інтервенціями НБУ. Всі золотовалютні резерви України зараз - близько 13 млрд. доларів, але з них на підтримку валютного ринку направити можна лише невелику частину - інше необхідно для обслуговування зовнішнього боргу. Тому черговий обвал гривні стане неминучим.

Розраховувати на сильне поповнення державної скарбниці за рахунок акцизів при цьому не доводиться.